Er zijn veel manieren om af te slanken. Welke manier is de beste? Volgens mij is er geen “beste manier”. Het moet gewoon passen bij uw situatie en bij uw intenties. Daarom heb ik een kleine checklist voor u samengesteld. Zo kan u zelf checken, hoe ver u staat en wat u nodig hebt. Zo kan u op een verstandige manier op weg gaan naar uw einddoel. Een shortcut bestaat niet – tenzij u er een chirurg bijhaald 🙂

 

Ik wil mijn winterkilos kwijtraken (1-5 kilo)

Door vetarmer te eten (minder vlees en vette melkproducten) en door koolhydraten (vooral ’s avonds) te verminderen, in combinatie met meer beweging, kan u enkele kilos kwijtspelen. Vermijd een paar weken lang suiker en reduceer het eten van wit brood, broodjes, pasta en witte rijst. Vervang deze door de volkoren-versie.

Plan 4 à 6 weken in – ideaal tussen carnaval en pasen. U kan het proces ondersteunen door regelmatig een avondmaal te vervangen door een dieet-formula-product, bijv. een FiguActiv Soep. Of gewoonweg na 18.00 uur niets meer eten. Drink tijdens deze periode geen alcohol. Maak gebruik van de beginnende lente en ga wandelen. Neem eens een kijkje in een fitnessclub. Gebruik de zondag voor een mooie wandeling door de natuur. Ga een keertje dansen.

 

Ik heb al langer overgewicht en wil nu eindelijk afvallen (5-15 kg)

Hier is het nodig om vet te verbranden dat al even in het lichaam opgeslagen is. Daarvoor zijn dieet-formula-producten, zoals FiguActiv, uiterst geschikt. Ze zijn een goed uitgangspunt, omdat u relatief snel gewicht gaat verliezen en uw lichaam wordt van de nodige voedingsstoffen voorzien. Plan 4 à 20 weken in, al naargelang leeftijd, voorgeschiedenis en huidig gewicht.

Het is echter wel belangrijk, dat u het behoud van uw gewicht na de afslankperiode als een duidelijke opdracht ziet. Overgewicht is het gevolg van een onevenwicht in het dagelijks leven: te veel calorieën en te weinig beweging. Het is nodig om beide kanten van het onevenwicht te veranderen. Daarvoor is tijd nodig en ook een duidelijk beeld van wat er gebeuren moet en hoe dat gebeuren moet. Ondersteuning door een voedingsexpert, een coach, trainer of dokter is zinvol. Na het afvallen heeft u een periode nodig van zo’n 6 à 8 maanden om te stabiliseren = om uw nieuwe gewicht te behouden.

In deze periode moet u meer bewegen en minder calorieën opnemen. U heeft nu zo’n 300 tot 600 kcal minder nodig per dag. Dit zal in de toekomst ook zo blijven, maar dat betekent wel een omschakeling in uw eet- en beweeggedrag in het dagelijks leven. Hier kan bijv. FiguActiv ook helpen. Als u af en toe het avondmaal vervangt door een soep of een reep, spaart u elke keer 300 tot 500 calorieën uit. Vooral na uitbundige weekendjes of feestjes kunnen de FiguActiv-maaltijden de balans terug in evenwicht brengen.

Als u dit een half jaar oefent, is het u gelukt.

 

Ik heb duidelijk overgewicht en moet nu echt afvallen (15-45 kg)

Zoek ondersteuning. Het is mogelijk om een dergelijke hoeveelheid gewicht te verliezen op uw eentje. De meeste mensen behalen echter positieve resultaten door de hulp en ondersteuning van bijv. een afslankgroepje, intensief advies van een expert of van een coach. Ook hier hebben dieet-formula-producten, bijv. de FiguActiv Body Mission, hun effectiviteit bewezen. Het is ook raadzaam om er met uw dokter over te spreken.

Deel de gewichtsafname in twee of drie etappes in. Hoe meer gewicht je in één keer verliest, hoe moeilijker het is om het nieuwe gewicht langdurig te behouden. Het heeft meerdere jaren geduurd om die kilo’s bij te komen. U moet het nu ook de nodige tijd geven om ze terug kwijt te geraken.

Het moet u vooral ook duidelijk zijn, dat de thema’s “eten” en “gewicht” altijd een rol zullen blijven spelen. Leer er daarom ook goed mee omgaan. Wees waakzaam over wat u eet. Blijf met het thema verbonden. Lees boeken en neem nu en dan eens deel aan een seminarie. Help andere mensen met afslanken. Haal een hond in huis om mee te gaan wandelen. Begin een nieuwe sport. …

Het is niet moeilijk om aan informatie hieromtrent te geraken. Wat echter doorslaggevend is, zijn uw eigen motivatie en uw gezond verstand.

  • Welke rol speelt “eten” in uw leven?
  • Waarom eet u?
  • Welke compenserende functies vervult “eten” voor u?

De antwoorden zijn niet altijd voor de hand liggend. Observeer uzelf. Vaak is een niet bekend conflict of onbewuste behoefte de oorzaak van overmatig eten. Ook hier is hulp in de vorm van een liefdevolle begeleiding waardevol.

U kan het. Een goede voorbereiding, planning en ondersteuning zijn echter belangrijke succesfactoren. Laat u niet misleiden door loze beloftes van snelle resultaten. Volg een degelijke en betrouwbare weg. Laat u op een verstandige manier advies geven en ondersteunen. Het is de moeite waard.

Uw lichaam zal u dankbaar zijn.