Vitamine E is een belangrijk vitamine die tal van organen goed laat werken, rode bloedcellen beschermt, belangrijk is voor de vruchtbaarheid en een rol speelt bij de regulatie van de stofwisseling in cellen. Het is net als vitamine C een antioxidant en een vet oplosbare vitamine dat wordt opgeslagen.

Vitamine E is belangrijk voor de spieren en dus ook voor mensen met hartkwalen of oogproblemen. Het helpt de bloeddruk in balans te houden. Het is daarnaast een belangrijke vitamine bij de genezing van (brand)wonden en het voorkomen van littekens. Dit geldt voor vitamine E uit voedsel en voor vitamine E in een crème. Het bestrijd de pijn en zichtbaarheid van (brand)wonden en de littekens ervan.
Voor dit vitamine geldt dat je het beter uit voedsel haalt dan uit bijvoorbeeld Multi vitamines. Het komt namelijk in verschillende vormen voor en die uit eten nemen wij het beste op. Synthetische vormen werken niet allemaal even goed. Daarom raden we aan om eerst met een arts of specialist te overleggen voor je supplementen  neemt tijdens zwangerschap of als je borstvoeding geeft.
Vitamine E is ontzettend belangrijk voor onze gezondheid, dus zorg dat je er genoeg van binnen krijgt. Het helpt hart- en bloedvaten, cellenademhaling, zenuwen, vruchtbaarheid en beschermt cellen tegen oxidatie. Grote hoeveelheden brengen echter nou net schade aan cellen en hart- en bloedvaten. Hou je daarom aan de dosis.
Te vinden in: tarwekiemen, noten (vooral amandelen), koudgeperste plantaardige oliën (zonnebloemolie, sojaolie, tarwekiemolie, saffloerolie), groene bladgroenten, groenten & fruit, eieren, gevogelte, vlees, dieethalvarine, dieetmargarine, graanproducten (vooral 100% volkorenbrood), zaden en avocado’s.
Werking: Voldoende vitamine E uit voedsel lijkt te helpen het risico op hart- en vaatziekten te verminderen en hart- en vaataandoeningen te verminderen. Er is nog geen wetenschappelijk bewijs dat het helpt bij het voorkomen van kanker. Vitamine E uit supplementen kan wel mogelijk de effecten van chemotherapie en stralingstherapie verminderen. Raadpleeg altijd een arts of specialist voordat je supplementen slikt als je de diagnose kanker hebt gekregen.

Bij redelijk ernstige Alzheimer kan vitamine E de opmars van de ziekte verminderen, maar er is nog geen bewijs dat het Alzheimer voorkomt. Vitamine E is wel een van de vitamines die in combinatie met vitamine C, bètacaroteen en vooral zink ervoor kan zorgen dat maculaire degeneratie (een oogaandoening) niet verergert.

Er zijn goede wetenschappelijke bewijzen dat vitamine E kan helpen bij:

  1. Het verminderen van pijnlijk menstruatie en PMS klachten.
  2. 200 IE vitamine E dagelijks nemen voor 10 jaar vermindert de kans op een dodelijke afloop bij blaaskanker.
  3. Het verminderen van zenuwschade door cisplatine chemotherapie
  4. Behoorlijk dubbel, maar vitamine E kan de kans op een beroerte veroorzaakt door een bloedprop verlagen, maar verhoogt daarnaast de kans op een beroerte door een hersenbloeding. Mogelijk ligt dit vooral aan welke soort vitamine E gebruikt wordt. Verder onderzoek is nodig om te bepalen welk soort vitamine E het beste is.
  5. Dagelijkse genoeg vitamine E verlicht de symptomen van niet-alcoholische steatohepatitis, een leveraandoening, na ongeveer 4 tot 24 maanden.
  6. In een vroeg stadium van de ziekte van Huntington, verlicht de natuurlijke vorm van vitamine E (d-alfa-tocoferol) de symptomen van deze ziekte aanzienlijk. Dit lijkt niet te gelden voor mensen in een verder gevorderd stadium.
  7. Bij reumatische artritis en artrose: hoewel het de zwellingen niet vermindert, kan vitamine E in combinatie met gewone medicijnen wel de pijn verminderen.
  8. Dementie
  9. Helpt het helen van zonnebrand, (brand)wonden en na bepaalde operaties (zoals aan de ogen)
  10. Nierproblemen bij kinderen
  11. Parkinson
  12. Diabetes, veel diabetici hebben een vitamine E tekort
  13. Helpt het lichamelijk gestel van ouderen te verbeteren
  14. Hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap (pre-eclampsie)
  15. Onvruchtbaarheid.

Tekort: Een tekort aan vitamine E kan onvruchtbaarheid veroorzaken en slecht zijn voor de zwangerschap. Daarnaast zorgt een tekort voor een soort bloedarmoede, slechte genezing van wonden, prostaatvergroting, lever- en nierbeschadigingen, vroegtijdige veroudering en het leidt tot spierverzwakking en schade aan de spieren. Ook kan vitamine E de bloedstolling beïnvloeden bij mensen met een vitamine K-tekort of bloedverdunners.

Te veel: kan zorgen voor schade aan de cellen in plaats van bescherming. Dit leidt tot snellere veroudering en minder bescherming tegen aandoeningen.

Contra-indicaties: mocht je supplementen nemen met vitamine E, gaan dan voor een complex van de verschillende vitamine E soorten, in zo natuurlijk mogelijke vormen en hou je aan de dosis. Pas vooral op met de dosis als je een hartaandoening of diabetes hebt. Zoals aangegeven kunnen hogere doses vitamine E de kans op een hersenbloeding vergroten (met 22%), hoewel het tevens de kans op een beroerte door een bloedprop kan verminderen. Dit is mogelijk afhankelijk van het soort vitamine E die gebruikt wordt. Vermijd gebruik van supplementen vitamine E in de volgende gevallen: bij een tekort aan vitamine K, bij de oogaandoening retinitis pigmentosa, bij bloedaandoeningen, hoofd- en nekkanker, prostaatkanker en als je een operatie moet ondergaan. Vermijd gebruik van vitamine E en andere antioxidanten zoals vitamine C en bètacaroteen vlak voor en vlak nadat je een angioplastiek procedure, dat is een operatie waarbij de vernauwde aderen worden verwijd, ondergaat want het kan de genezing verminderen volgens bepaalde onderzoeken.
Vitamine E supplementen gaan niet goed samen met de volgende medicijnen: cyclosporine, anorganische ijzerpillen, medicijnen die door de lever worden veranderd of afgebroken, medicatie tegen kanker (chemotherapie), medicijnen die de bloedstolling verminderen, medicijnen die het cholesterol verlagen en niacine.

We raden altijd aan om eerst met je arts te overleggen.

Registreer om deel te nemen aan de challenge

Uw registratie is in orde :-)